Lactocare mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier findes i bl.a. syrnede mælkeprodukter og er også naturligt tilstede i vores egen mave-tarm kanal. Med Lactocare får du et koncentreret tilskud af mælkesyrebakterier fra velkendte stammer.

I flere af produkterne har vi kombineret mælkesyrebakterier med andre aktive ingredienser. Lactocare-serien består af 9 produkter, så der er en variant til alle i familien og til enhver situation.

Unik teknologi øger resistensen mod mavesyre og galde

Det er en hård medfart, mælkesyrebakterierne får, når de skal gennem fordøjelsessystemet. For at sikre at så mange af de gode bakterier som muligt når frem til tarmsystemet i live, anvender Lactocare en patenteret Cryo-teknologi. Teknologien beskytter øger bakteriernes resistens og beskytter dem mod påvirkninger fra bl.a. mavesyre og galde.

Bliv Klogere

Mælkesyrebakterier findes i bl.a. syrnede mælkeprodukter og er også naturligt tilstede i vores egen mave-tarm kanal. Med Lactocare får du et koncentreret tilskud af mælkesyrebakterier.Vi kombinerer flere forskellige, velkendte mælkesyrebakterie-stammer for at optimere indholdet. Produkterne indeholder ikke Laktose eller mælkeprotein og er derfor også velegnede til mælkeallergikere.

Vidste du at… mælkesyrebakterier indgår i kategorien “probiotika”, som betyder “For livet”?

Mælkesyrebakterier kan inddeles i 2 arter:

Lactobacillus og Bifidobacterium.

Lactobacilius arterne findes primært i tyndtarmen.

Bifidobacterium arterne findes primært i tyktarmen.

 

Lactocare og bakteriestammer

I skemaet her kan du se hvilke stammer, der indgår i hvilke Lactocare produkter.

 22422_stammekortopslag_web.jpg

Tarmsystemets opgaver

Tarmsystemets vigtigste opgaver er at sørge for, at den mad, vi spiser bliver omsat til den energi og de næringsstoffer kroppen har brug.

 

Tyndtarmen

Tyndtarmen er 4-6 meter lang og er placeret mellem mavesækken og tyktarmen. Dens vigtigste funktioner er transport og optagelse af næring fra vores føde.

 

Tyndtarmen opdeles i 3 forskellige dele, efter hvilken funktion den enkelte del håndterer:

 

Tolvfingertarmen (duodenum)

Tolvfingertarmen er de første 25-30 cm af tyndtarmen lige efter mavesækken. Her blandes føden med galde fra galdegangen og fordøjelsesenzymer og insulin fra bugspytkirtlen.

 

Midterst del (jejunum)
De midterste 2/5-dele af tyndtarmen. Her udskilles også enzymer, og der sker en optagelse af næringsstoffer.

 

Nederste del (ileum)
Er den nederste del af tyndtarmen, hvor de fleste af næringsstofferne optages. I denne del er der bakterier, der bl.a. hjælper til at optage visse vitaminer. Her findes også områder med celler, som er en del af immunsystemet.

 

Tyktarmen

Tyktarmen er 1-1,5 lang. Her lever en stor mængde mikroorganismer, som bearbejder de sidste rester af maden og er med til at producere K-vitamin og en række stoffer, der giver næring til tarmcellerne.

Tyktarmens funktion er at trække vand og salte ud af maden og lede det tilbage til kroppens celler. Den rest, der ikke er blevet fordøjet, føres videre til endetarmen og udskilles som afføring

 

Vidste du at…
Det tager mellem 12 og 36 timer for et måltid at passere gennem fordøjelsessystemet? … og at selve fordøjelseskanalen er ca. 10 gange så lang som kroppen.

Nøglen til et godt liv ligger i en god balance

Der skal ikke meget til at forstyrre balancen i en aktiv hverdag. Børn, der er syge. Ekstra travlhed på jobbet. Eller noget så banalt som mavebesvær! Alle, der har prøvet det, ved, at når maven ikke fungerer, så er det svært at tænke på ret meget andet. Og står det på i længere tid, ryger energien og overskuddet.

 

Der er meget, du kan gøre for at holde din mave – og din hverdag – i balance:

 

Sådan lister du mere motion ind i en travl hverdag

Motion forbedrer din krops evne til at optage og udnytte næringsstoffer, og Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters fysisk aktivitet hver dag. Det betyder ikke (nødvendigvis) 30 minutters løb eller et dagligt besøg i fitness-centret. Du kan sagtens få mere motion ind i hverdagen.

o   Sæt dig som mål at blive forpustet hver dag

o   Køb en skridttæller og konkurrer med kæresten, kollegerne eller børnene

o   Leg med børnene

o   Tag cyklen på arbejde

o   Tag trappen

o   Gå en tur i frokostpausen, tag madpakken med og spis ude, når vejret er til det

o   Vælg p-pladsen længst væk fra arbejdet eller supermarkedet

o   Gå hen til dine kollegaer i stedet for at ringe eller sende en mail

o   Bevæg dig, når du venter på bus eller tog

o   Har du en smartphone, så find apps, der gør det sjovere at motionere

 

 

En sund mave starter med, hvad du spiser.

Der er mange gevinster ved at følge kostrådene: Du hjælper med at holde maven i balance, og din krop får dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer.

Følg de officielle kostråd:

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grønsager
  3. Spis mere fisk
  4. Vælg fuldkorn
  5. Vælg magert kød og kødpålæg
  6. Vælg magre mejeriprodukter
  7. Spis mindre mættet fedt
  8. Spis mad med mindre salt
  9. Spis mindre sukker
  10. Drik vand

Helt generelt gælder det, at jo bedre din tarm fungerer, jo mere får du ud af den sunde mad, du spiser. En velfungerende tarmflora sørger for, at vitaminer, mineraler og andre gavnlige stoffer fra kosten føres via dit blod og ud til cellerne, hvor de nærer din krop.

En god fordøjelse giver mere energi

For at kroppen kan udnytte energien i det, vi spiser og drikker, skal maden nedbrydes til mindre dele, så cellerne kan optage næringsstofferne. Hele denne proces, fra maden tygges til vi går på toilettet kaldes for vores fordøjelse.

En god fordøjelse har indflydelse på, hvor meget energi kroppen får ud af det, du spiser. Kroppen har brug for energien til at vedligeholde og reparere sig selv - og selvfølgelig til at holde dig i gang hver dag.

 

Tips til en sund og velfungerende mave:

 

Spis altid morgenmad

Om morgenen er det længe siden, du har spist. Dit blodsukker er lavt, og du har brug for energi og at give maven noget at arbejde med. Vælg mellem fuldkornsprodukter, nødder, proteiner og frugt.

 

Drik rigeligt med vand hver dag

Grundreglen er: Sluk tørsten i vand og drik ca. 1 ½ liter om dagen. Stil en kande vand i køleskabet, så du altid har dejligt koldt vand. Gør det ekstra indbydende ved at komme friske bær og frugt, krydderurter som mynte og citronmelisse eller skiver af økologiske citrusfrugter i vandet.

 

Spis groft og grønt

Kig efter fuldkornsmærket, når du køber ind og prøv at få frugt og grønt ind i alle måltider. Fx salater og grøntsagsstave til frokost og dampede eller purerede grøntsager til aften.

 

Sukker

Undgå slik, søde drikke og andre sukkerholdige produkter. Maven er ikke glad for alt for meget sukker. Sukker binder væske, og ufordøjet sukker kan få maven til at gære og gøre dig oppustet.

 

Tyg maden godt

Maven har nemmere ved at holde sig sund, hvis du holder den i gang. Det gør du bl.a. ved at følge ovenstående råd – og huske at få 3 hovedmåltider og 3 mellem-måltider hver dag, samt give dig tid til at nyde maden og tygge den godt.

Sådan får du mere motion ind i en travl hverdag

Motion forbedrer din krops evne til at optage og udnytte næringsstoffer, og Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters fysisk aktivitet hver dag. Det betyder ikke (nødvendigvis) 30 minutters løb eller et dagligt besøg i fitness-centret. Du kan sagtens få mere motion ind i hverdagen på andre måder.

  • Sæt dig som mål at blive forpustet hver dag
  • Køb en skridttæller og konkurrer med kæresten, kollegerne eller børnene
  • Leg med børnene
  • Tag cyklen på arbejde
  • Tag trappen
  • Gå en tur i frokostpausen, tag madpakken med og spis ude, når vejret er til det
  • Vælg p-pladsen længst væk fra arbejdet eller supermarkedet
  • Gå hen til dine kollegaer i stedet for at ringe eller sende en mail
  • Bevæg dig, når du venter på bus eller tog
  • Har du en smartphone, så find en app, der gør det sjovere at motionere

Har du andre ideer til, hvordan man lister mere motion ind i hverdagen? Send os et tip til kundeservice.dk@actavis.dk, og lad andre få glæde af det!

 

 

Hvis barnet græder eller er uroligt, handler det om at få kontakt til barnet og vise, at du/I forstår barnet og godt kan rumme gråden. Det ér hårdt, så giv hinanden fri ind imellem, og lad dén, der har mest overskud tage over! Prøv fx at:  

• Tale beroligende til barnet, sænk gradvist stemmen, så du slutter med en hvisken. På den måde kan du have held til at tale gråden ned.

 

• Forebygge luft i tarmene ved at lade barnet sidde op og spise, give mælken langsommere og lade barnet bøvse flere gange under måltidet.

 

 • Bære barnet, liggende på maven, på armen eller i en sele på maven.

 

• Trille en tur med barnevognen, så du også selv får lidt frisk luft

 

• Lave rolige cyklebevægelser med barnets ben, når det ligger på ryggen

 

• Massere barnets mave blidt med en flad hånd omkring navlen i urets retning.

 

Hvis barnet er sundt og rask, kan du trøste dig med, at det går over – selvom det er svært at bære, mens det står på. Tal altid med lægen eller sundhedsplejersken, hvis barnet er uroligt eller græder over længere tid.

Glad mad og leg giver glade børnemaver.  Følg kostrådene, men lad endelige være med at gøre det til en sur pligt at spise sundt. Brug tommelfingerreglen: Forældrene bestemmer, hvad der kommer på bordet. Barnet bestemmer, hvad der skal i maven.

 

Så køb sundt ind, sæt sund mad på bordet – og slap af og nyd måltidet sammen! Lad børnene spise det, de har lyst til – også hvis det en uge mest er frikadeller og knap så meget grønt. Det skal nok regulere sig med tiden.

 

Hjælp hinanden (børn og voksne) med at rydde op - og find på en sjov leg bagefter!

Vis alle

FAQ

Her kan du se de mest stillede spørgsmål omkring Lactocare produkterne. Hvis du ikke kunne finde svar på det du søgte, kan du sende os et spørgmål lidt længere nede på siden.

Når jeg starter på mælkesyrebakterier mærker jeg uro og rumlen i maven?
Det er helt almindeligt at mærke uro og rumlen i mave/tarmsystemet når du starter med at indtage mælkesyrebakterier.
Kan jeg godt tåle mælkesyrebakterier, når jeg ikke kan tåle mælk?
Der er ikke mælk eller spor af mælk i Lactocare produkterne.
Er der laktose og mælkeprotein i Lactocare produkterne?
Lactocare indeholder hverken laktose eller mælkeprotein.
Indeholder Lactocare produkterne spor af animalske ingredienser?
Lactocare indeholder ikke animalske ingredienser.
Hvad er Lactocare kapslerne lavet af?
Kapslen er lavet af HPMC = Hydroxypropyl Methylcellulose.
Er Lactocare mælkesyrebakterier beskyttet?
Alle Lactocare produkterne er produceret med en unik beskyttelses-teknologi, som sikrer bedre effekt, øget holdbarhed ved opbevaring og indtagelse samt maksimal syre- galdestabilitet.
Kan jeg åbne kapslerne og hælde pulveret på min mad?
Ja, mælkesyrebakterierne er produceret med en unik beskyttelsesteknologi, så du kan sagtens hælde mælkesyrebakterierne ud på tempereret mad.
Kan jeg tåle FOS fibre, når jeg ikke kan tåle frugtsukker?
Actilight er jo fibre, og selvom de er fremstillet fra sukkerroer, opfører Actilight sig ikke som de forskellige sukkerarter. Det er en fiber med en helt anden molekylstruktur. Ganske vist opbygget kemisk af sukkermolekyler, men stoffet agerer ikke som sukker. Produktet er anbefalet til personer, der har problemer med diverse sukkerarter.
Hvor kan jeg købe Lactocare produkter?
Du kan købe Lactocare produkterne på apoteket.

Stil spørgsmål til Lactocare

Tak for dit spørgsmål

Vi vil besvare det hurtigst muligt

Køb Lactocare her

Lactocare fås kun på apoteket. Kig forbi dit lokale apotek – eller bestil lige her!

Find dit nærmeste apotek

Indtast by eller postnummer, så viser vi dig alle apoteker i nærheden
af dig som forhandler Lactocare.

Om Lactocare

Mælkesyrebakterier for alle – for livet

 

Lactocare er en serie af produkter, der alle er baseret på mælkesyrebakterier.  Mælkesyrebakterier findes i bl.a. syrnede mælkeprodukter og er også naturligt tilstede i vores egen mave-tarm kanal.

Med Lactocare får du et koncentreret tilskud af mælkesyrebakterier fra velkendte stammer. I flere af produkterne har vi kombineret mælkesyrebakterier med andre aktive ingredienser.

 

Lactocare-serien består af 9 produkter, så der er en variant til alle i familien og til enhver situation. Lactocare indeholder ikke Laktose og kan derfor også tages af mælkeallergikere.

 

Unik teknologi øger resistensen mod mavesyre og galde

 

Det er en hård medfart, mælkesyrebakterierne får, når de skal gennem fordøjelsessystemet. For at sikre at så mange af de gode bakterier som muligt når frem til tarmsystemet i live, anvender Lactocare en patenteret Cryo-teknologi. Teknologien beskytter øger bakteriernes resistens og beskytter dem mod påvirkninger fra bl.a. mavesyre og galde. 

 

Fødevarestyrelsens kontrolrapport

SmileyBanner

 

Hvem står bag?

Lactocare er udviklet af Actavis A/S, som også står bag mærkevarer som Decubal®, Pinex®, Xerodent® og Ibutop®.

Adresse til Actavis Danmark: 

Actavis A/S

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte

Telefon 72 22 31 31

Email: kundeservice.dk@actavis.dk

Cvr. Nr. 25 36 18 22

 

Actavis Danmark er en del af Actavis Group, der er blandt verdens førende virksomheder inden for udvikling, produktion og salg af generiske, farmaceutiske produkter af høj kvalitet.
Actavis er til stede i over 40 lande og har globalt næsten 10.000 ansatte. Du kan læse mere om virksomheden på www.actavis.dk

 

Vidste du at… Actavis kommer fra to latinske ord: ACTA, der står for handling, og VIS, der betyder styrke